Wat kun je doen om geestelijk en lichamelijk gezond te blijven in de huidige pandemie?

Vanuit mijn ervaring als ayurvedisch massage therapeut en yogadocent wil ik graag een paar hulpmiddelen aanreiken.
Het begint bij aandacht besteden aan je immuunsysteem. De basis is een goed functionerende darmflora. Een goede spijsverteringswarmte zorgt voor reguliere afvoer van afvalstoffen. Een zwak spijsverteringssysteem kan leiden tot auto-immuun- en chronische ziekten. Ziekten als indigestie, diabetes, vermoeidheid en lage energie zijn enkele van de resultaten van een zwak immuunsysteem. Hierdoor loop je makkelijker een besmettelijke ziekte op. Het is belangrijk om verkoudheid in een vroeg stadium te behandelen. Een verwaarloosde verkoudheid kan ontaarden in infecties en complicaties. Klik op onderstaande link voor een demonstratie

Wat kun je doen om het lichaam te ondersteunen en te reinigen?
Stomen helpt om de sinussen te openen, geeft ruimte aan de adem en kalmeert de keel. Een paar minuten per dag volstaat al. Je kunt een kom heet water nemen en een handdoek over het hoofd leggen zodat de stoom niet te snel vervliegt. Een paar druppels Tea tree olie doet wonderen om de luchtwegen te desinfecteren.

Tongschraper
Een ander hulpmiddel is de tongschraper. Alhoewel roze er het gezonds uitziet, heeft vrijwel ieder mens een laagje aanslag op de tong. Deze bedekking bestaat uit eiwitten waarin diverse soorten goede bacteriën leven. Dat tongaanslag er bij ieder persoon anders uitziet, is toe te schrijven aan voedselpatronen, medicijngebruik en algehele mondhygiëne. Je kunt het laagje heel eenvoudig verwijderen met een tongschraper. Als je dit doet voor je naar bed gaat krijgen de gezonde micro-organismen de kans om zich te ontwikkelen. Tongschrapen kan helpen als je veel last hebt van hoofdpijn, zorgt voor een frisse adem en bevordert de gezondheid in het algemeen.

Netipot
Met een neti-pot kunt je de neusholte doorspoelen met een zoutoplossing. Het wordt gebruikt om bacteriën en slijm uit uw neus en sinussen te spoelen. Telkens wanneer je een neti-pot gebruikt, verwijder je micro-organismen en andere irriterende stoffen uit je neusholtes. Als je uitgespoeld bent kun je met je pink een paar druppels sesemolie in je neusgat brengen om de neusholte en het slijmvlies in je neus te smeren. Dit houdt indringers buiten de deur.

https://www.youtube.com/watch?v=cCkEfjH7xB4

Voeding
Drink elke dag gekookt water. Het helpt maagpijn, opgeblazen buik en spijsvertering voorkomen. Daarbij maakt het slijm los en reinigt het de luchtpijp en longen.
Gemberhoningthee, kruidenthee, vis, gekookte groenten, rijst, warme soep gekookt met knoflook of gember of koriander wordt ook aanbevolen.
Afgeraden dieet: veel vlees, sterke alcoholische dranken, vette en zoute voedingsmiddelen, snoep en toetjes, teveel rauw of ongekookt voedsel, ijskoude dranken en een overmaat aan melkproducten. Ook ui, citroen, mango, ijskoude dranken, koffie en gefrituurd voedsel kunnen beter worden vermeden.
Daarnaast geldt: een gezonde geest in een gezond lichaam.
Yoga en ademhalingsoefeningen helpen je om kalm te blijven.

Blijf kalm en ontspan van geest. Doe lichte ademhalingsoefeningen om de negatieve gedachten te laten stromen, druk op punten om de geblokkeerde energie los te laten, zoek naar de oplossingen voor de problemen, oefen het accepteren en loslaten ervan. Dat is het belangrijkst om een kalme en ontspannen geest te behouden.

 

Het Coronavirus zorgt voor angst. Mensen verliezen de grip op het leven en raken de controle kwijt. Angst veroorzaakt innerlijk lijden en is een slechte raadgever. Het is een vergif dat vreugdevol en creatief leven bederft.  Angst kan talloze vormen aannemen, kent geen maat en grenzen.
Je kunt deze crisis zien als een uitdaging waarin je met je aandacht naar binnenkeert. Je hebt altijd de keuze tussen een positieve of negatieve gedachte. Kies je voor een positieve gedachte,  dan bewijs je jezelf een grote dienst. Alles wat je aandacht geeft groeit. Richt je aandacht op de dingen die je plezier geven, blijf dicht bij jezelf en laat je niet meeslepen in negatieve berichtgeving.

Hoe kun je je bevrijden van angst?
Angst voor lijden staat spirituele ontwikkeling in de weg. Het maakt dat je terugdeinst voor onvermijdelijke moeilijkheden en gevechten.
Wil je de weg van de geest gaan, dan moet je de angst voor lijden overwinnen of op zijn minst verminderen.
Meditatie verkent het onbewuste en laat wortels van de angsten zien. Vervolgens kun je het licht van bewustzijn erop laten schijnen.

Hoe mediteer je?
Meditatie is geen moeilijke opgave of iets wat uit het buitenland geïmporteerd is. Het is deel van je natuur. Het is niet nodig te proberen een doel te bereiken,  dan wordt het proberen zelf een obstakel bij het je ontspannen.
Veel aanwijzingen zijn verwarrend en leiden af. Het is het voldoende gewoon je lichaam, ademhaling en gedachten te ontspannen. Het lichaam wordt stil, de adem ontspant en gedachten en zintuigen komen tot rust.  Dan kun je heel diep voelen en genieten hoe je zintuigen tot leven komen.

Innerlijke conflicten
Te veel willen doen of een serie rigide aanwijzingen volgen, kan problemen veroorzaken. Wanneer je je te veel inspant, raak je gevangen tussen iets wel of niet krijgen. Dan breng je innerlijk verslag uit aan jezelf terwijl je probeert stil te zijn Wanneer je wilt proberen te begrijpen wat een ‘perfecte meditatie’ is beland je ten slotte in  eindeloze innerlijke conflicten of dialogen met jezelf. Omdat begrippen onmisbaar zijn als je met meditatie begint, staat de mediator aanvankelijk buiten de ervaring. Maar wanneer je dagelijks mediteert, ga je beseffen dat meditatie niet in begripsmatige kaders te vangen is. Als je ontspannen blijft, zal mediteren je uiteindelijk geen enkele moeite kosten.

Subtiele lagen
Wanneer je net begint met meditatie gaat het erom jezelf helemaal te ervaren, zonder iets te veroordelen of uit te sluiten. Alles wat je denkt of voelt, is onderdeel van je meditatie – proef alles stuk voor stuk en ga dan verder. Op die manier ontdek je stapsgewijs de verschillende subtiele lagen en toestanden van de geest. De geest kijkt gewoon naar zijn eigennatuurlijks proces: elke gedachte elk verlangen of moment is een natuurlijk hulpmiddel bij deze fundamentele meditatie. Op relatief niveau is er nog onderscheid tussen tussen goed en kwaad, maar in meditatieve toestand zijn relatieve verschillen niet langer accurate omschrijvingen van de ervaring. Meditatie stijgt boven dualistisch denken uit. Elke ervaring kan als volmaakt worden beschouwd omdat het kenmerk van volmaaktheid in je geest ligt, niet in iets uiterlijks.

Natuurlijke toestand van de geest
Bij sommige herinneringen of lichamelijke ongemakken voel je je misschien niet zo prettig, maar dat gaat voorbij als je niet aan een bepaalde gedachte vasthoudt. Blijf gewoon ontspannen en rustig: denk niet over meditatie. Accepteer jezelf gewoon.
Je bent niet bezig met het leren van meditatie: je bent meditatie. Je hele lichaam, adem, gedachten, zintuigen en je gewaar-zijn – je hele wezen – zijn allemaal onderdeel van de meditatie.
Je hoeft niet bang te zijn dat je iets verliest. Je hele energieveld is een onderdeel van de meditatie. Je hoeft dus geen speciale instructies op te volgen of je zorgen te maken over het krijgen van een speciale meditatie.
Er is geen object, geen plaatsbepaling, geen doel.
Wanneer we dit diepere niveau van meditatie ervaren, ontdekken we dat meditatie de natuurlijke toestand van de geest is. Dit is, op zichzelf, de ervaring van verlichting. Deze ervaring is vrij van alles en maakt tegelijkertijd alles zichtbaar. Dát is bevrijding.

Oefening
Leg een hand op je buik.
Merk op de beweging van de adem onder de hand en de warmte van de hand op de buik.
Op een uitademing laat het lichaam zacht worden, zonder in te zakken.
Laat het lichaam tot rust komen.
Ontspan je spieren en laat spanningen los.
Blijf stil zitten.
Volg de beweging van de adem.
Adem heel rustig…adem langzaam in en uit.
Volg de ademstroom langs de neusvleugels naar binnen.
Laat in het begin de uitademing langer zijn dan de inademing.
Ontspan je zoveel als je kunt zodat je hele zenuwstelsel tot rust komt.
Breng vervolgens je geest tot rust: kalmeer je gedachten door innerlijk stil te zijn.

 

Meditatie kalmeert de geest

 

Yoga Deventer is voorbereid op de anderhalve meter economie met landelijk protocol van Vereniging Yogadocenten Nederland. Kwaliteit en vakmanschap staan bij Gerreke van den Bosch voorop.

Lees meer  »
 

Je kunt angstgedachten weren door met de aandacht in het hier en nu te komen. Yoga Deventer geeft je tips hoe je om kunt gaan met angsten.

Lees meer  »
 

Yoga Nidra is een bijzondere ontspanningstechniek die helpt bij veel gezondheidsklachten. Probeer een gratis proefles bij Gediplomeerd docente Gerreke van den Bosch.

Lees meer  »
 

Yoga is al duizenden jaren een manier van leven in de oosterse landen. Het heeft nu ook Nederland in haar ban. Lees op de professionele site van Yoga Deventer meer over deze levenshouding die een positief effect heeft op lichaam en geest. www.yogadeventer.nl

Lees meer  »
 

Het voorjaar is aangebroken en binnenkort schakelen we over op de zomertijd. Het is een periode van schoonmaak in je huis maar ook in je lichaam waar zich slakken en afvalstoffen ophopen gedurende de winterperiode. Lauw water met ‘s ochtends een schijfje citroen brengt de spijsvertering op gang en spoelt het lichaam door. Heb je […]

Lees meer  »
 

Gerreke van den Bosch van Yoga Deventer geeft tips vanuit de yoga en ayurveda om de lichtheid van de lente en zomer in lichaam en geest te ervaren.

Lees meer  »
 

Gerreke van den Bosch van Yoga Deventer is aangesloten bij de Vereniging Yogadocenten Nederland die haar veertig jarige jubileum viert. Alle yogaliefhebbers en -beoefenaars uit het hele land zijn welkom.

Lees meer  »
 

  India: kleurrijk land dat je haat of liefhebt … Mijn reis door India zit er weer op helaas maar de herinneringen zijn mooi. Ik heb er een verhaal over geschreven voor de Deventer Post, het staat hieronder. Je kunt het ook op de site van de krant lezen als HIER klikt.    Journaliste en Yogadocente […]

Lees meer  »