‘De stem van de stilte is oppermachtig.
Het gaat alle bewustzijnsniveaus en alle communicatiemethoden te boven.
Stilte zal je geven wat de wereld je nooit kan geven.’

Swami Rama

Vandaag, zondag 31 oktober,  is het de Dag van de Stilte. Wat houdt dat precies in? De Dag van de Stilte wil aandacht voor het belang van verschillende soorten stiltes: voor stilte buiten ons en stilte in ons.

Voor gepassioneerde yoga beoefenaars is het elke dag ‘Dag van de Stilte’. Op elk moment van de dag kun je kiezen voor een moment van stilte. Soms ga je op je mat zitten voor meditatie. Dat kan kort zijn of lang. Heb je eenmaal geproefd van meditatie en je blijft doorgaan dan is het niet mogelijk dat je geen vooruitgang boekt, hoewel je de subtiele vooruitgang op diepere niveaus vaak niet ziet.

Swami Rama schrijft er het volgende over.
‘Onthoud vooral dit ene ding: het is gemakkelijk om die Oneindigheid binnenin te ontmoeten – om dit bewustzijn te bereiken, hoef je alleen maar stil en stil te zijn. Als je je geest kalmeert en eenpuntig maakt, kan hij die gebieden van de geest binnendringen die normaal niet door mensen worden gepenetreerd, en dan zul je de innerlijke Realiteit waarnemen. Onthoud, je gaat naar de stilte, je gaat naar de stilte, je gaat naar de stilte. De taal van die stilte heet sandhya bhava, de emotie van vreugde en evenwicht.

De eerste fase van meditatie is om de geest te zuiveren. Het is essentieel om het denkproces te observeren en getuige te zijn van de inhoud van je geest.

De geest heeft vaak gedachten en gevoelens die op lijken te duiken. Wees getuige en identificeer je niet met gedachten, beelden en symbolen. Breng je bewustzijn voorzichtig terug naar de adem. Het is belangrijk om geen mentale ruzies aan te gaan, of boos of veroordelend op jezelf te worden over deze mentale afleidingen. Gedachten zullen blijven opkomen, maar de meeste zullen verdwijnen als je er op een neutrale manier getuige van bent, zonder een intern conflict te creëren. Op deze manier leer je welke van jouw denkprocessen nuttig en welke schadelijk zijn. Bedenk altijd dat jouw gedachtegang jouw eigen product is; het is jouw eigen directe creatie en daarom beïnvloedt het jou.

De laatste stap van meditatie is om in stilte te blijven. Deze stilte kan niet worden beschreven; het is onverklaarbaar. Deze stilte opent de deur van intuïtieve kennis, en dan worden het verleden, het heden en de toekomst aan de student onthuld. Voorbij lichaam, adem en geest ligt deze stilte. Uit Stilte komen vrede, geluk en gelukzaligheid voort. De mediterende maakt die stilte tot zijn of haar persoonlijke verblijfplaats; dat is het uiteindelijke doel van meditatie.’

 

Swami Rama

 

Werkgeluk bestaat dat? Als ik voor mezelf spreek,  kan ik dit volmondig met ‘ja’ beantwoorden. Het combineren van mijn passie met werk heeft geleid tot werkgeluk.

Yogadocent is een prachtig beroep. Deze levenswetenschap daagt je uit en biedt een kans om mensen aan te raken en hen zo het leven van een andere kant laten ervaren.

Als mens zijn wij gericht op de buitenwereld. Onze zintuigen zuigen informatie naar binnen waar onze geest vervolgens mee aan de slag gaat. Dat kan heel verwarrend zijn, zeker als jouw binnenwereld anders gevormd is. Het overspoelt je en trekt je uit jezelf in zaken waarin je helemaal niet verwikkeld wilt raken. Wanneer je nog niet precies weet hoe de vork in de steel steekt in dit soort processen kan dit leiden tot depressie, burn-out of zelfvervreemding.
Yoga leert je om naar binnen te keren en op je eigen waarneming en intuïtie te vertrouwen. Het gebruikt het lichaam als ingang tot een hoger bewustzijn. Het is de eerste stap van bewustwording naar bewust zijn.

Een goede yogales door een geschoold docent raakt je aan. Vanaf het eerste moment op de yoga mat ervaar je contact met iets dat ‘groter is dan jezelf’. Het is niet voor niets dat yoga steeds populairder wordt.

Wat we allemaal willen is rust in het hoofd. Helaas is het maar al te waar dat iets wat je nastreeft het tegenovergestelde oproept. Inmiddels is burn-out volksziekte nummer één.  Vaak is dit een kantelmoment in het leven. Jammer dat het eerst zo ver moet komen. Daarom is het belangrijk dat er steeds meer bewustwording komt. Corona heeft daar zeker aan bijgedragen.

We denken meer na over de keuzes die we maken en zien ook dat het heel fijn kan zijn om thuis te werken. Je eigen werksfeer creëren heeft veel voordeel. Je kiest zelf je pauzes en de invulling ervan. Zo kun je even op de mat stappen voor yoga of meditatie. Het zorgt voor balans en verhoogt de concentratie. Vervolgens verzet je bergen werk waardoor je meer tijd hebt om lekker aan het strand te chillen!

Zie ook dit artikel als column in de Yoga International

 

 

Het spirituele pad van de mens is niet meetbaar aan siddhis of helderziende krachten maar aan de diepte van je gelukzaligheid in meditatie.

Lees meer  »
 

Yogadocente Gerreke van den Bosch geeft haar visie op yoga en de drijfveren om yogadocent te worden voor Yoga International.

Lees meer  »
 

De Coronacrisis, de demonstraties en de onrust die momenteel heersen zorgen voor chaos. Thich Nhat Hahn reikt een aantal oefeningen aan die tot inzicht en zelfbescherming leiden.

Lees meer  »