Nog nooit eerder hebben we op deze schaal wereldwijd lockdowns meegemaakt. Een bijzondere tijd waarin alles op losse schroeven komt te staan. Zekerheden vallen weg en laten gaten achter.
Angst en woede laait op. Begrijpelijk maar in feite versterkt dat nog meer de ellende die er al is. Dan slaat het van buiten naar binnen.
Laat angst en woede geen voedingsbodem in jou vinden want het kan een gezond lichaam en geest ziek maken. Heb vertrouwen en blijf positief. Leef in het moment. Stap uit de rol van slachtoffer en wees lief voor jezelf, vanuit die basis kun je ook goed zijn voor een ander. Het is als een steen die je in het water gooit, de kringen verspreiden zich steeds verder.

Wat kun je doen om het goed te hebben bij jezelf?

Parikarmas
Het is belangrijk om te proberen vreugde te vinden in de eenvoudige dingen van het leven; in de liefde die we het geluk hebben om ons heen te hebben.
De uitdaging ligt in het cultiveren van je geest. Er zijn technieken om de geest te zuiveren. In de yoga spreekt men van Parikarmas. Je kunt de Parikarma’s zien als manieren die helpen om conflicten, stress en leed in jezelf te verminderen. Dit bestaat uit vier middelen Maitri (vriendelijkheid), Karuna (mededogen), Mudita (vreugde) en Upeska (onverschilligheid voor het kwaad).
Je kunt deze vier kwaliteiten van het hart in jezelf versterken door meditatie. Zo wordt het ego en de zintuigen de weg geduid naar wijsheid en bewustzijn. Het pad van het stoffelijke naar het geestelijke aspect. Hier gaat een scheppende kracht vanuit.
Bewust eten versterkt ook. Gezond voedsel helpt om je immuniteitsniveau op te bouwen. Goed om te eten is gember, zwarte peper, kurkumna, kaneel en citroenen of citroensap.
Breng daarnaast ‘Vihar’ in je leven, één van pijlers van de yoga. Het staat voor plezier, doe wat je te doen hebt met vreugde. Druk jezelf uit in kunst, schrijven of dans. Je hoeft er niet in uit te blinken, je kunt er gewoon van genieten. Of ga wandelen, het maakt dat je aardt en rustig wordt.
Ben je meer passief van aard? Misschien is het dan goed om yoga op te pakken, het heeft een holistische benadering. Je hoeft niets te doen, alleen maar te zijn. Pranayama oefeningen zoals bijvoorbeeld Anulom Vilom en Yogendra Pranayam IV (buikadem) versterken je ademhalingssysteem. Daarbij kun je je bewustzijn naar een ander niveau tillen door je te verbinden met je adem. Alles begint bij bewustwording.

Yoga Nidra
Yoga Nidra kan je helpen. Het is een techniek waar bij je een positieve affirmatie plant in je onderbewuste en dit herhaal je in ontspanning of meditatie. Je voedt jezelf op die manier met positiviteit en heft het negatieve op. Kijk bij jezelf waar je het meest last van hebt. Maak een lijstje. Welke terugkerende gedachte overvalt je steeds en maakt allerlei vervelende gevoelens in je wakker? Van de meest belangrijke kies je het tegenovergestelde. Stel je bent bang voor het Coronavirus dan neem je als ‘San Kalpa’ (sanskriet voor besluit): ik ben sterker dan het Coronavirus.
Je kunt ook iets heel anders kiezen. Je kunt het San Kalpa ook herhalen op moeilijke momenten. Het geeft je rust in je hoofd en maakt verbinding met het ankerpunt dat je in jezelf hebt gecreëerd.
Wil je meedoen bij een Yoga Nidra les klik hier

Yoga Deventer geeft waardevolle tips

 

Onderdeel van de yoga beoefening zijn ademtechnieken: Pranayama. Er zijn verschillende soorten Pranayama.

Wil je een echte yogi horen en zien die een Pranayama uitvoert?
Klik dan hier. In het filmpje laat BKS Iyengar het geluid van de adem horen. Soms is het moeilijk te verstaan wat hij zegt. Het eerste deel is de inademing en het tweede deel de uitademing.

De innerlijke houding is belangrijk voor het resultaat van je yogabeoefening. Jouw intentie om te oefenen, het richten van de aandacht, de manier waarop je met jezelf omgaat zijn belangrijk. Door yoga vindt een verandering plaats in je innerlijk proces. Zo kan bewustzijn van de adem helpen om in moeilijke momenten de rust te vinden.

Wil je het een keer proberen? Dan kun je het best de Nadi Shodhana Pranayama doen. Yogaleraar BKS Iyengar vergelijkt deze Pranayama met het bespelen van een instrument. Shodhana betekent ‘zuiveren’. De oefening brengt de stroom van vitale energie, of prana , in evenwicht.

Voordelen
Er is een grotere toevoer van zuurstof naar het bloed dan bij een normale ademhaling. De geest wordt helder en verbetert je focus en concentratievermogen.  Het vuur van de spijsvertering wordt aangewakkerd, het reinigt de sinussen en het geeft energie.
Doordat de Nadi Shodana Pranayama de hartslag verlaagt,  vermindert het stress en angst. Daarbij synchroniseert het de beide hersenhelften, verhoogt de longcapaciteit en de werking van het diafragma en zuivert de subtiele energiebanen (nadi’s) zodat de prana gemakkelijker stroomt tijdens het ademen. Doordat het zenuwstelsel tot rust komt is het heilzaam voor mensen met neurologische aandoeningen.
Binnen de yogatechnieken staat deze pranayama voor de ontwikkeling van wilskracht, vastberadenheid, stabiliteit, verbetert het de controle van de zintuigen en leidt het naar zelfkennis;

Het rechter neusgat is Pingal Nadi (het zonprincipe of het lichaam) en het linkerneusgat Ida Nadi (het maanprincipe of de geest).
Deze pranayama-beoefening begint en eindigt door te ademen door het linker neusgat. Sommige pranayama-oefeningen kunnen warmte in het lichaam creëren, maar door af te sluiten met uitademing door het linker neusgat, wordt overtollige warmte die zich mogelijk heeft opgehoopt, geneutraliseerd.
Een van de primaire doelen van hatha-yogapraktijken is om de beweging van prana naar de sushumna nadi (het centrale energiekanaal in het subtiele lichaam) te vergemakkelijken.

We beginnen onze pranayama-beoefening door in te ademen door het linker neusgat, en we eindigen door uit te ademen door de linkerkant, waar we begonnen, maar hopelijk met de perceptie van onszelf enigszins veranderd.
Voor het beste resultaat moet nadi shodhana worden gedaan vóór asana-beoefening, of na shavasana en vóór meditatie, maar nooit midden in een opeenvolgende beoefening van asana.
Gebruik Vishnu mudra om de doorgang van lucht door de neusgaten te vergemakkelijken: buig de eerste twee vingers van de rechterhand in de handpalm, gebruik de duim om de ademhaling door het rechter neusgat te regelen en de ringvinger (of derde) om de doorgang van de ademhaling te regelen door het linker neusgat.
In het begin is het belangrijk om uw vermogen om in en uit te ademen gelijk te maken, met een verhouding van 1: 1, zonder retentie.
Adem uit door beide neusgaten.
Blokkeer het rechter neusgat en adem langzaam in via links.
Blokkeer het linker neusgat en adem langzaam uit via de rechterkant.
Adem langzaam in door rechts, blokkeer het rechter neusgat en adem langzaam uit door links.
Dat is een ronde.

Oefen elke dag vijf tot tien ronden gedurende ten minste een maand. Dit is een veilig oefenniveau voor beginners als aan alle andere voorwaarden is voldaan,
De volgende stap zou zijn om retentie toe te voegen met de verhouding van 1: 1: 1: 1.
Adem uit door beide neusgaten, blokkeer het rechter neusgat en adem in door links, blokkeer het linker neusgat, houd vast, adem uit door rechts, blokkeer het rechter neusgat, houd vast, adem in door rechts, blokkeer het rechter neusgat, houd vast, adem uit via de linkerzijde , blokkeer het linker neusgat, houd vast.
Dit is een ronde van samavritti (gelijk ademen) nadi shodhana pranayama.

 

Yogadocente Gerreke van den Bosch geeft haar visie op yoga en de drijfveren om yogadocent te worden voor Yoga International.

Lees meer  »
 

De Coronacrisis, de demonstraties en de onrust die momenteel heersen zorgen voor chaos. Thich Nhat Hahn reikt een aantal oefeningen aan die tot inzicht en zelfbescherming leiden.

Lees meer  »
 

Gerreke van den Bosch van Yoga Deventer geeft een aantal tips en hulpmiddelen om gezond te blijven tijdens de corona pandemie.

Lees meer  »
 

Gerreke van den Bosch van Yoga Deventer geeft tips om het Coronaspook te lijf te gaan met meditatie. ‘Het is een natuurlijke staat van zijn. Je moet alleen even weten hoe je het moet doen. Kijk op mijn site voor uitleg.’

Lees meer  »
 

Yoga Deventer is voorbereid op de anderhalve meter economie met landelijk protocol van Vereniging Yogadocenten Nederland. Kwaliteit en vakmanschap staan bij Gerreke van den Bosch voorop.

Lees meer  »
 

Je kunt angstgedachten weren door met de aandacht in het hier en nu te komen. Yoga Deventer geeft je tips hoe je om kunt gaan met angsten.

Lees meer  »
 

Yoga Nidra is een bijzondere ontspanningstechniek die helpt bij veel gezondheidsklachten. Probeer een gratis proefles bij Gediplomeerd docente Gerreke van den Bosch.

Lees meer  »