Nieuws

De zomermaanden zijn bijna voorbij en na een periode van rust pakken we langzaamaan de draad weer op.
Zelf heb ik een geweldige tijd gehad in India. Mooie ontmoetingen met kleurrijke mensen en een waardevolle bijscholing in de Ashram van Swami Rama aan de voet van de Himalaya in Rishikesh.

Rishikesh staat bekend als  ‘de yogahoofdstad van de wereld’ vanwege de vele yogascholen en ashrams. Het ligt aan het begin van de Himalaya en is voor hindoes een heilige stad die doorklieft wordt door heilige rivier de Ganges. De naam van de ahram is Sadhaka Grama.  De naam betekent: plaats voor spirituele zoekers. Swami Rama was één van de eerste yogies die door wetenschappers werd onderzocht. Hij kon zijn eigen lichaamsprocessen sturen zoals hartslag, bloeddruk, lichaamstemperatuur en hersenactiviteit. Hij wist tijd en ruimte te overstijgen. Binnen de Himalaya Traditie hebben veel generaties dit pad van zuivere meditatie gevolgd en een immense kennis opgebouwd. Binnen deze lijn kan een leraar zichzelf niet tot guru verklaren. Het eerste doel van is om zelfinzicht te verwerven en de ware aard ontdekken en kennen. De kennis en zuiverheid is wat mij aantrekt in de Himalaya Yoga.

De lessen beginnen weer op maandagavond en ik hoop iedereen weer te mogen verwelkomen en mijn kennis vanuit de bron te mogen delen.

facebookmail
 

De zomertijd is aangebroken. Voor velen een moment om tot rust te komen en te genieten. Zomeryoga biedt ruimte aan beide mogelijkheden en geeft je ook een kans om je horizon te verbreden.

In juli geeft ik les op de Vijfhoek en op Borgele. Op maandagavond is er les in PW Janssen aan de Hermelijn en op woensdagavond is er yoga in Thomas Wildey aan de Thijssenweg. De sessies omvatten hatha yoga en yoga nidra, dat houdt in dat er een lange ontspanning is met speciale nidra techniek. Lestijd op beide locaties is 19.00 tot 20.30 uur. Na de les wordt thee gedronken dus vergeet niet een beker mee te nemen. De lessen zijn 9 euro per keer.

Iedereen is welkom, ook als je les hebt bij een andere docent kun je toch bij Yoga Deventer komen voor de zomeryoga.

 

De laatste zomeryogales is op maandag 24 juli. Daarna ben ik voor bijscholing 3 weken in India. In augustus wordt de draad weer opgepakt.

facebookmail
 

Yoga Deventer en Gerard Somer zijn bezig met de voorbereidingen voor het Yoga en klankschalenconcert op zaterdagavond 25 maart in de Deventer binnenstad. Ons evenement maakt deel uit van een aantal activiteiten. Klik voor meer info:  mijn blog

facebookmail
 

Met ing126x193-Yogakrant-e1465233144968ang van januari breiden we uit met het aantal lesuren.

Op donderdagavond is er Hatha Yoga van 18.45 tot 19.45 uur en van 20.00 tot 21.00.
Er is ook les op maandagavond van 19.00 tot 20.00 uur en 20.15 tot 21.30 uur. Het tweede uur is Hatha Yoga met Yoga Nidra. Deze 4 lessen worden gegeven in Colmschate.

Op woensdagavond is er les op het Borgele.
De eerste les is om 18.45 uur en de tweede les is van 20.00 tot 21.30 uur. Het tweede lesuur betreft Hatha Yoga met Yoga Nidra.

De zwangerschapsyoga is op woensdagochtend van 10.00 tot 11.10 uur aan de Gooszenstraat 1 en bij voldoende deelname start een blok van 6 lessen op dinsdagavond van 19.15 tot 20.30 uur.

Vanaf januari wordt ook Hatha Yoga gegeven op woensdagochtend van 11.30 tot 12.30 uur aan de Gooszenstraat 1.

 

facebookmail
 

 

CD-HOES

 

De vakantie is afgelopen en de lessen gaan weer van start op maandag 5 september. In sommige groepen is nog plek zoals de zwangerschapsyoga en de lessen Hatha Yoga en Yoga Nidra. Interesse? Stuur een mail of bel mij even. De gegevens vind je onder contact.

 

facebookmail
 

Met de Mantelzorgpas kun je als mantelzorger in de gemeente Deventer terecht bij steeds meer lokale winkeliers en sociale, culturele en maatschappelijke organisaties.

Mantelzorgpas bij Yoga DeventerAanbieding Yoga en Ayurvedische massage

Juist voor mantelzorgers is een stukje ontspanning heel belangrijk. Via mijn yogalessen geef ik hen persoonlijke aandacht en begeleiding en reik ik hen technieken aan die ze altijd en overal kunnen toepassen. Je hoeft niet lenig te zijn om aan yoga te doen. Het is veel meer dan alleen het doen van houding. Yoga ontwikkelt je mentale kracht en je veerkracht en dat heb je als mantelzorger zeker nodig. Ik geef ook Ayurvedische massage tegen een laag tarief.

Op vertoon van de Mantelzorgpas kun je een Ayurvedische massage ontvangen voor 30 euro en twee maanden yoglaes voor 35 euro.

Welke partners nog meer meedoen met dit mooie initiatief van de gemeente vind je op www.mantelzorgindeventer.nl onder het kopje ‘Partners’.
Ben je mantelzorger en wil je ook gebruikmaken van de Mantelzorgpas Deventer? De pas is aan te vragen bij Steunpunt Mantelzorg, via telefoonnummer 0570 518192.

Meer informatie vind je op www.mantelzorgindeventer.nl.

facebookmail
 

Yoga ontspant en dat komt door de combinatie van houdingen en technieken zoals energie- en ademtechnieken. Ook wel Pranayama genoemd. Er zijn verschillende soorten Pranayama, voor beginners en gevorderden.

Wil je het e en keer proberen?  Dan kun je het best beginnen met de Nadi Shodhana Pranayama. Volgens Yoga BKS Iyengar is deze Pranayama gelijk aan het bespelen van een fluit. Daar zit wel iets in want met de vingers bespeel je de neusgaten en manipuleer je de luchtstroom.

 Effect en voordelen van Nadi Shodhana Pranayama

Het voert meer zuurstof naar het bloed en het brengt het zenuwstelsel tot rust, dat maakt deze ademtechniek dus zeer heilzaam voor mensen met neurologische aandoeningen. Daarbij wordt de geeest helder en hierdoor verbetert je focus en concentrativermogen. Het wakkert tevens het vuur van de spijsvertering wordt aan, het reinigt de sinussen en het geeft energie.

Doordat de Nadi Shodana Pranayama de hartslag verlaagt vermindert het stress en angst. Het synchroniseert de twee hersenhelften; verhoogt de longcapaciteit en de werking van het diafragma; zuivert de subtiele energiebanen (nadi’s) van het lichaam, zodat de prana gemakkelijker stroomt tijdens de ademhaling.

Binnen de yogatechnieken staat deze pranayama voor de ontwikkeling van wilskracht, vastberadenheid, stabiliteit, verbetert het de controle van de zintuigen en leidt het naar zelfkennis.

 

Instructie Nadi Shodhana Pranayama

– Gimagesa zitten of liggen in een gemakkelijke houding

– Breng de rechterhand richting het gezicht; de duim maakt contact met het rechterneusgat, wijsvinger en middelvinger liggen op het stukje tussen beide wenkbrauwen en de ringvinger maakt contact met het linkerneusgat

– Op de volgende inademing sluit je met de duim het rechterneusgat af en adem je in door het linkerneusgat, sluit het linkerneusgat af met de ringvinger, bevrijdt het rechterneusgat en adem uit door het rechterneusgat. Adem ook weer in door het rechterneusgat, sluit het rechterneusgat af en bevrijdt het linkerneusgat en adem uit door het linkerneusgat. Dit is één ronde.

– Onthoud: Het neusgat waar je door uitademt, adem je ook weer door in tegelijkertijd is het andere neusgat gesloten.

– Beoefen om te beginnen iedere keer 5 rondes. Na iedere week doe je er één ronde bij.

 

Klik  HIER  voor een DEMONSTRATIE

 

facebookmail
 

De zonnegroet is een goede reeks om de dag mee te beginnen.

Het warmt het lichaam op en wanneer de Surya Namaskar rustig wordt uitgevoerd werkt het meditatief. Ook veel sporters gebruiken de zonnegroet.

Hieronder staat het schema en een filmpje om te laten zien dat je geen supermodel hoeft te zijn om yoga te doen. Je kunt daarbij ook zien dat er veel varianten zijn. Dus wees niet bang dat je iets fout doet en streef geen perfectie na. Alles in het leven heeft oefening nodig.

Doe in het begin eerst de houdingen, later kun je aandacht schenken aan de adem. Meestal regelt dit zich vanzelf wanneer je voorover buigt bijvoorbeeld wordt de adem al automatisch uit je lichaam geperst.

zonnegroet

 

Klik hier voor het filmpje

facebookmail
 

Het Yogapad is niet zo maar een willekeurige aanduiding. Het woord ‘pad’ verwijst naar één van de fundamenten binnen de yogatraditie: het achtvoudige pad van Patanjali. Patanjali was een Indiase geleerde en filosoof die leefde voor de jaartelling. Hij wordt gezien als de grondlegger van de yoga. Hij legde de basis vast in zogenaamde soetra’s.

In de  soetra’s beschrijft Patanjali het achtvoudige pad van de yoga dat bestaat uit leefregels, oefeningen en ademtechnieken.

Eeuwen zijn inmiddels verstreken maar de teksten zijn nog steeds actueel. Er is namelijk niets veranderd aan de werking van de geest. Wil je beginnen met yoga en dan bedoel ik niet de fysieke houdingen maar yoga in zijn geheel. Dus integratie van lichaam en geest, dan moet je de basisprincipes begrijpen en toepassen.

Eén van de meest bekende soetra’s is Soetra 1.2:

Yoga is het stilleggen van de wervelingen van de geest.

 

Hiermee wordt de onrust in je hoofd bedoeld. De nimmer aflatende stroom van gedachten die maar door blijven malen en die vaak nog eens extra geprikkeld worden door waarnemingen vanuit de zintuigen. Het is een kunst om het denken uit te schakelen, gedachten zullen nooit helemaal verdwijnen maar je kunt je geest trainen.

Hoe tem je de geest?

Meditatie is een techniek die helpt om je geest te ontdoen van zinloze gedachten en hersenactiviteit. Het brengt je in het moment en met aandacht bij het leven waardoor het makkelijker wordt om los te laten. Het leert je de om de aard van de dingen te zien. Deze zijn in principe leeg, zij krijgen pas een lading door de waarde die jij eraan geeft. Dat doorzien brengt al een stuk rust.

Zitten

Om te kunnen mediteren is een rustige zit vereist. Veel mensen haken al af voor ze begonnen zijn als ze een mediterende in lotushouding zien zitten.En dat is een gemiste kans want je hoeft helemaal niet in de lotushouding om te mediteren. Je kunt het op elke plek doen die je wilt, stoel, bank, vloer of buiten. De keus is aan jou.

Belangrijk is dat je niet wordt onderbroken, dus schakel stoorzenders uit. Om je rust te geven kun je een klokje gebruiken om binnen de tijd te blijven. Ik gebruikte in het begin een kookwekker..

Om te beginnen is 3 tot 5 minuten genoeg. Beter 3 minuten goede meditatie dan 20 minuten in onrust zitten, op zoek naar niets.

Zit met rechte rug. Het kan helpen om op de rand van een kussen te zitten waardoor het bekken kantelt en het makkelijker wordt om vanuit je staartbeen je rug op te richten. Je kunt ook de omgekeerde handen wat meer richting je bovenbenen schuiven waardoor de romp stevig in het bekken rust.

Sluit de ogen en keer met de aandacht naar binnen. Word je bewust van de geluiden om je heen, neem ze even in je op en laat dan weer los.

Breng de aandacht naar de adem. Je kunt een mantra doen: ‘ik adem in’ op de inademing en ‘ik adem uit’ op de uitademing. Het klinkt heel simpel maar het werkt wel. Focus op de adem, op het moment dat je merkt dat je wordt meegevoerd in de wervelingen van de geest, keer je weer terug naar de adem. Dit zal in het begin vaak gebeuren maar na een aantal keren zul je merken dat de wervelingen minder worden en dat je geest helder wordt.

Tijdens de meditatie steken gedachten en gevoelens de kop op. Kijk ernaar zonder te oordelen en ga er niet in mee. Je zult zien dat ze op een bepaald moment net zo snel zullen verdwijnen als ze opkomen. Het verschijnt in jou, jij bent het niet dus vereenzelvig je er niet mee.

Stel niet te hoge eisen aan jezelf wanneer je net begint en weet dat elke meditatiemoment anders is. Hetzelfde moment zal nooit terugkomen. Het is steeds anders en heb je een keer een mindere meditatie, dan heeft het op de een of andere manier toch zijn nut. Alles draagt ertoe bij om jou tot een hoger bewustzijn te brengen en daarvoor moet je door alle lagen heen worstelen.

Klik op onderstaande link voor instructie en uitleg over het zitten van Jan Boswijk.

 

Instructiefilm over zittend mediteren

 

facebookmail
 

In de maand juli ben je welkom om lessen te komen volgen bij Yoga Deventer ook als je normaal lest bij een andere docent. De zomerlessen zijn op maandagavond van 19.00 tot 20.30 uur en op donderdagavond van 18.45 uur tot 19.45 uur. De kosten zijn 9 euro.

Op donderdagavond geef ik van 20.00 tot 21.10 uur ook zwangerschapsyoga. Mijn lessen worden vergoed door de meeste verzekeringen. Een proefles is 5 euro  Kijk voor meer info op http://www.zwangerschapsyogacolmschate.nl

facebookmail