Waarnemen en loslaten

Het Yogapad is niet zo maar een willekeurige aanduiding. Het woord ‘pad’ verwijst naar één van de fundamenten binnen de yogatraditie: het achtvoudige pad van Patanjali. Patanjali was een Indiase geleerde en filosoof die leefde voor de jaartelling. Hij wordt gezien als de grondlegger van de yoga. Hij legde de basis vast in zogenaamde soetra’s.

In de  soetra’s beschrijft Patanjali het achtvoudige pad van de yoga dat bestaat uit leefregels, oefeningen en ademtechnieken.

Eeuwen zijn inmiddels verstreken maar de teksten zijn nog steeds actueel. Er is namelijk niets veranderd aan de werking van de geest. Wil je beginnen met yoga en dan bedoel ik niet de fysieke houdingen maar yoga in zijn geheel. Dus integratie van lichaam en geest, dan moet je de basisprincipes begrijpen en toepassen.

Eén van de meest bekende soetra’s is Soetra 1.2:

Yoga is het stilleggen van de wervelingen van de geest.

 

Hiermee wordt de onrust in je hoofd bedoeld. De nimmer aflatende stroom van gedachten die maar door blijven malen en die vaak nog eens extra geprikkeld worden door waarnemingen vanuit de zintuigen. Het is een kunst om het denken uit te schakelen, gedachten zullen nooit helemaal verdwijnen maar je kunt je geest trainen.

Hoe tem je de geest?

Meditatie is een techniek die helpt om je geest te ontdoen van zinloze gedachten en hersenactiviteit. Het brengt je in het moment en met aandacht bij het leven waardoor het makkelijker wordt om los te laten. Het leert je de om de aard van de dingen te zien. Deze zijn in principe leeg, zij krijgen pas een lading door de waarde die jij eraan geeft. Dat doorzien brengt al een stuk rust.

Zitten

Om te kunnen mediteren is een rustige zit vereist. Veel mensen haken al af voor ze begonnen zijn als ze een mediterende in lotushouding zien zitten.En dat is een gemiste kans want je hoeft helemaal niet in de lotushouding om te mediteren. Je kunt het op elke plek doen die je wilt, stoel, bank, vloer of buiten. De keus is aan jou.

Belangrijk is dat je niet wordt onderbroken, dus schakel stoorzenders uit. Om je rust te geven kun je een klokje gebruiken om binnen de tijd te blijven. Ik gebruikte in het begin een kookwekker..

Om te beginnen is 3 tot 5 minuten genoeg. Beter 3 minuten goede meditatie dan 20 minuten in onrust zitten, op zoek naar niets.

Zit met rechte rug. Het kan helpen om op de rand van een kussen te zitten waardoor het bekken kantelt en het makkelijker wordt om vanuit je staartbeen je rug op te richten. Je kunt ook de omgekeerde handen wat meer richting je bovenbenen schuiven waardoor de romp stevig in het bekken rust.

Sluit de ogen en keer met de aandacht naar binnen. Word je bewust van de geluiden om je heen, neem ze even in je op en laat dan weer los.

Breng de aandacht naar de adem. Je kunt een mantra doen: ‘ik adem in’ op de inademing en ‘ik adem uit’ op de uitademing. Het klinkt heel simpel maar het werkt wel. Focus op de adem, op het moment dat je merkt dat je wordt meegevoerd in de wervelingen van de geest, keer je weer terug naar de adem. Dit zal in het begin vaak gebeuren maar na een aantal keren zul je merken dat de wervelingen minder worden en dat je geest helder wordt.

Tijdens de meditatie steken gedachten en gevoelens de kop op. Kijk ernaar zonder te oordelen en ga er niet in mee. Je zult zien dat ze op een bepaald moment net zo snel zullen verdwijnen als ze opkomen. Het verschijnt in jou, jij bent het niet dus vereenzelvig je er niet mee.

Stel niet te hoge eisen aan jezelf wanneer je net begint en weet dat elke meditatiemoment anders is. Hetzelfde moment zal nooit terugkomen. Het is steeds anders en heb je een keer een mindere meditatie, dan heeft het op de een of andere manier toch zijn nut. Alles draagt ertoe bij om jou tot een hoger bewustzijn te brengen en daarvoor moet je door alle lagen heen worstelen.

Klik op onderstaande link voor instructie en uitleg over het zitten van Jan Boswijk.

 

Instructiefilm over zittend mediteren

 

facebookmail