Nadi Shodhana Pranayama

Yoga ontspant en dat komt door de combinatie van houdingen en technieken zoals energie- en ademtechnieken. Ook wel Pranayama genoemd. Er zijn verschillende soorten Pranayama, voor beginners en gevorderden.

Wil je het e en keer proberen?  Dan kun je het best beginnen met de Nadi Shodhana Pranayama. Volgens Yoga BKS Iyengar is deze Pranayama gelijk aan het bespelen van een fluit. Daar zit wel iets in want met de vingers bespeel je de neusgaten en manipuleer je de luchtstroom.

 Effect en voordelen van Nadi Shodhana Pranayama

Het voert meer zuurstof naar het bloed en het brengt het zenuwstelsel tot rust, dat maakt deze ademtechniek dus zeer heilzaam voor mensen met neurologische aandoeningen. Daarbij wordt de geeest helder en hierdoor verbetert je focus en concentrativermogen. Het wakkert tevens het vuur van de spijsvertering wordt aan, het reinigt de sinussen en het geeft energie.

Doordat de Nadi Shodana Pranayama de hartslag verlaagt vermindert het stress en angst. Het synchroniseert de twee hersenhelften; verhoogt de longcapaciteit en de werking van het diafragma; zuivert de subtiele energiebanen (nadi’s) van het lichaam, zodat de prana gemakkelijker stroomt tijdens de ademhaling.

Binnen de yogatechnieken staat deze pranayama voor de ontwikkeling van wilskracht, vastberadenheid, stabiliteit, verbetert het de controle van de zintuigen en leidt het naar zelfkennis.

 

Instructie Nadi Shodhana Pranayama

– Gimagesa zitten of liggen in een gemakkelijke houding

– Breng de rechterhand richting het gezicht; de duim maakt contact met het rechterneusgat, wijsvinger en middelvinger liggen op het stukje tussen beide wenkbrauwen en de ringvinger maakt contact met het linkerneusgat

– Op de volgende inademing sluit je met de duim het rechterneusgat af en adem je in door het linkerneusgat, sluit het linkerneusgat af met de ringvinger, bevrijdt het rechterneusgat en adem uit door het rechterneusgat. Adem ook weer in door het rechterneusgat, sluit het rechterneusgat af en bevrijdt het linkerneusgat en adem uit door het linkerneusgat. Dit is één ronde.

– Onthoud: Het neusgat waar je door uitademt, adem je ook weer door in tegelijkertijd is het andere neusgat gesloten.

– Beoefen om te beginnen iedere keer 5 rondes. Na iedere week doe je er één ronde bij.

 

Klik  HIER  voor een DEMONSTRATIE

 

facebookmail